Wednesday, December 20, 2006

初めてアメリカ人と本気対談...Oh, American!

今日研究室で初めてアメリカ人と真剣な話をしました。
研究室の忘年会、そして今週来たばかりのアメリカ教授の歓迎会でもありました。僕の先生と共同研究をして、今度およそ半年間僕らの研究室で研究することになります。
お食事の後に先生が気遣いのあまり、その教授に対する質問タイムをもうけました。英語の会話なんで、日本人学生は誰も質問しませんでした。それで先生が「Bushさんについてどう思う?」と自分で質問しました。まぁ、その教授が熱弁しました。Bushの支持者でした、というより過激派の支持者でした。聞いてはいけない質問を聞いてしまった先生はその後聞く一方でした。
その教授は留学生(僕以外にも中国人やバングラデシュ人の学生など)に向かって熱弁。「Bushがイラク戦争を起こしたのは必ずしも悪いといえない。5年後か10年後待ってみないとわからない」ですって。
最後に僕に向かって「あなたはBushについてどう思う?」と聞き出しました。僕は自分の思いのまま「正直あまり好きじゃないです」。ハハハハ、僕もやっちゃいました。
その後はなんとイラク戦争について話しました。「イラク戦争は正しくないと僕は思う」というと「正しくない?サダムは何百万人もの人を殺したってわかる?」と返されました。僕は「イラク人を救うために戦争したと僕は思わない。アメリカは油田がほしいからじゃないですか。またアメリカは軍事産業国なので戦争しないとビジネスが成り立たないと聞きましたが」といってしまいました。もちろん彼は黙っていられるはずがないです。「今回の戦争は何百万ドルも損してるよ」。別に損する話の前に人の命、ほかの国をごちゃごちゃにしたあなたたちに問題があるだろうと思いました。
さらにカチンときたのは彼の一言でした。「みんなアメリカに移住しているくせにアメリカが嫌いといっている。みんなアメリカの生活に憧れている」。いくらなんでもそんな言い方はないだろうと思いました。確かにアジア人がアメリカに移住する人が多いかもしれないけど、僕はそんな人じゃないし、そんなアジア人を見下すような言い方は教授の割にはモラルが低すぎると思いました。またバングラデシュ人に対して「イスラム教徒が悪いんだよ。イスラム教徒自身が変わらないと平和がないんだよ」。えええええ~~~別にイスラム教徒の味方でアメリカ人が嫌いわけじゃないですが、一方的に自分たちが正しいと思うのは受け入れられないです。
僕は思いますが、「あなたたちみたいなアメリカ人がいるから世界各地で戦争をおきているんだよ」。でもさすがに教授だから、あんなことは言えませんでした。正直、今までアメリカ人に対してなんとも思っていなかったが、今ちょっとアメリカ人を嫌いになりました(笑)。僕の先生は「なんで最近僕の周りには変わった人ばかりいるだろう?」ってつぶやきました。

First time I had serious talk with American

Today we had Bonen party (Party of forgetting old year?) and welcome party for new professor from America whic will spend a half year in our lab.
To give the professor warmer welcome, after the dinner my teacher set a question time with him. First question was "How do you think about president Bush?"
You know? he is a strong supporter of G.W Bush. He talked so much about Bush, and of course the iraq war came after that. He said America was not exactly wrong doing the war, we couldn't judge untill next 5 or 10 years. After he talked, he asked me how did I think about Bush?
Everything started from that point. I said I honestly don't like Bush. He asked "because he started war in iraq? you know how many iraqi people was killed by Sadam Husen?". I replied "well, I don't think America want to get Sadam off from the power because America want to save iraqi people. Oil is more likely the purpose of the war. One more reason is America is the militaire material industrial country, that's why America like making war everywhere". Oh my God, I shouldn't say such words, because I made him so angry,hahaha. Anyway, I don't think what I said was wrong. He replied "You know? America lost millions of dollars in Iraq war". He added that "people who say they hate America immigrate to America. They say they hate America but they move to live America. Why do you come to America?". Well, I can't keep quiet when hearing this. He is a professor, why he use such expression to look down on the other people?
When the Bangladeshi student asked him "How about the policy against the islamic?", he responded "because Islamics themselves are wrong. They must change to keep peace. Everything began from the islamics".
Well, I don't mean to support the islamic's activity, but I can agree with him who takes firm stance on the idea that America is the best, American does nothing wrong, only the others are wrong. I think, because there are people with the same idea as his, the war will never disappear from this world. He never feel guilty of making war, but he just try to find his enemies' fault then use power to get rid of them.
We should live with mutual understand and forgiveness. No one is perfect, if we try to find his/her fault there are hundreds or even millions available, but why don't we try to forgive each other and make a more peaceful society? It is exactly the same in our family.
My last impression of today's talk was that I feel I began to dislike American,hahaha. Until now, I never have any negative image of american people, but I am shocked when an american who got phd and become a professor act like this. My teacher mumbled "Why recently there are only strange people around me like this?" Teacher, that's life!!!!!!

2 Comments:

At 12/25/2006 10:25:00 pm, Anonymous Anonymous said...

私が海外へ行くときに心がけていること。
それは、「その国の人間とその国の政治の話はしない」。まぁ、私は政治に詳しい人間ではないので、そんなつっこんだ話もできないんだけど…^^;) 

 
At 12/26/2006 02:31:00 am, Blogger hp said...

そうなんですか。日本人は政治の話をしないですね。でも本当に思ったのは正論だったらいいですけど、その教授はまったく正論してなかったのが悔しいです。自分たちだけは正しい、すべて人のせいにするというまったくの...です。
とりえず、メリークリスマス!

 

Post a Comment

<< Home