Monday, February 05, 2007

「自分の筋を持って通すこと」...Keep your principle(?)

昨日、久しぶりに古い日本人の友人と会いました。 もう2年も会ってませんでした。彼は去年1年間カナダに留学しました。帰ってきた彼がだいぶ変わりました。古い友人たちと彼の「お帰り」飲み会を開きました。それにしても、古い友人たちと会うのが久しぶりせいかなんか時間が後戻りしているような気分でした。一緒にゲームをやっていた話、恋愛話、いろいろでした。飲み会の後に彼とゆっくり話したいのでスターバックスに入りました。話していくうちに、彼の成長振りに驚きました。「何事をやっても楽しくやる。」、「楽しくないことはやらない。楽しいことしかやらない。」、「常に向上心」、「自分の筋を持つ」などなど、彼の口から信じられない言葉ばかりでした。2-3年前までの彼と比べると別人みたいでした。受験のことで悩んでいた彼、クラスのみんなや先生に馬鹿にされた彼、いつも不安で苦笑い彼はもう存在しません。2年前に馬鹿にされた彼を見てかわいそうと思いました。受験して落ちた彼が落ち込んでいました。それに人にも馬鹿にされました。「自分の力を知らず」だとか、「落ちて当然だよ」って感じでした。僕は小さいごろから馬鹿にされた被害者です。それを見てなんだか昔のことを思い出し、胸が痛くなりました。それで彼を付き添って、徹底して受験勉強を教えていました。彼も必死にがんばってくれました。そして合格したときに涙声ながら僕に一番に電話してくれました。「ありがとう!やったぞ。」、これだけでした。
自信に満ちた今の彼を見てうれしかったです。人に「筋を持ちな」と言える人は自分の周りに何人いるでしょう?そんなに多くないと思います。まず人に言えるほどの自信や経験そしてそれなりの成功がないとなかなか言えないと思います。
僕も彼のその一言で目が覚めました。「筋を持つこと、そうかそれが一番だ」。一年前までは自分の目標があって、それに向かってがんばっていました。いくら辛くても辛いと思ったことなかったです。だって、自分の目標ですから、必死に頑張ってそして達成しました。達成してから自分を見失ってきました。ここ一年毎日やることが定まらず、無駄な日々が多かったです。これから再度目標を設定して、再出発したいと思います。今度は10年後の計画を立てたいと思います。もう年も年だしね。。。

Keep your principle,

Yesterday, I met with one of my old friends. We didn't meet for more than 2 years. Last year, he went to Canada for language study.
After the lunch, our other friends returned home, but he and I went to the cafe for a talk.I was so supprised with his progress. "Do whatever you like" "Do whatever make you happy" "Dun do unhappy work, but must find out how to make it joyful" "Keep your principle! Make plan for live, and try your best toward it" and so on. These were the words from his mouth.
It was unbelievable. 2 years ago, when we were the same class, he was so weak. I failed in many exam. Moreover, he was mocked by the classmate and even the teachers. They said he didn't know his own ability and just tried to climb the higher mountain. I was a mocked boy until I came to japan. I hate people who mock or discourage people. I was so painful for me, and when I saw him mocked, it reminded me my bitter past.
I committed to teach him for the exam everyday at that time. He also tried so hard and the result was he passed the exam. The first person he called was me, and he talked with a very excited voice with tears. "Thanks! I did it". Only this one word.
Now, he progressed alot. He become the one who is full of self-confidence, not like the one before. I am so happy to see him with full self-confidence. He has his own way, and he takes the way so firm. He is walking toward success of his life. He looked to be full of happiness and self-confidence, which gave me alot of motivation.
Until one year ago, I had my own goal. I tried so hard toward that goal and I achieved it. But last year, I seemed forget what I should do, and I lelt time fly. After hearing some words from him, and see the progress he made, I wake up now. I have to set my plan from now, make effort toward it. This time, I will make a 10-year plan, because as you see, I am 26 now, hahaha. Ok, set goal together!



PS: You like the song "Hold me for awhile" ? I think it is nice.

2 Comments:

At 2/07/2007 03:44:00 pm, Anonymous Anonymous said...

Read your post I am almost tear due to your friend...you are much younger than me but you can write such a story...

 
At 2/07/2007 04:56:00 pm, Blogger hp said...

Anynomous,
Thanks for visiting. My friend is much stronger now. I found that we can learn many people, never mind he/she is weaker or stronger than us. All motivations in my life are from everyone around me. Hope I can learn from you too.

 

Post a Comment

<< Home